Extinction Rebellion ketent zich vast in Frequent Flyer Lounge Schiphol

03/05/2024

Rebellen eisen dat KLM stopt met frequent flyer programma

Vandaag, op vrijdag 3 mei, protesteert Extinction Rebellion vanaf 9:15 uur in de Frequent Flyer Lounge van KLM op Schiphol. Een aantal rebellen heeft zich vastgeketend, anderen protesteren met banners en flyers. De wetenschap is duidelijk: doorgaan op de ingeslagen weg betekent dat de opwarming van de aarde ver boven de 2 graden uitkomt. Frequent Flyer Programma’s (FFP), waaronder dat van KLM, zijn het symbool van een industrie die weigert de realiteit onder ogen te zien. ​​​KLM moet stoppen met zijn FFP. 

Woordvoerder Simone Wiegman: “Twee weken geleden maakte de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) bekend dat de CO2-uitstoot van de grootste 345 uitstoters in 2022 met 13% gedaald is. Helaas is de luchtvaart hier de grote uitzondering. Uitstoot door vliegen nam juist toe met 11%.[1] ‘Schoner’ vliegen weegt daar op geen enkele manier tegenop. Dat KLM via het FFP de rijkste 1% — die 50% van de uitstoot veroorzaakt! — aanspoort om nog meer te vliegen en beloont met gratis vluchten en andere extra’s, is een grof schandaal. Wij voeren actie om te zorgen dat KLM met zijn FFP stopt.”

Waarom het Frequent Flyer programma?
Marketing en reclame zorgen ervoor dat vliegen een normale en coole bezigheid lijkt, terwijl de gevolgen ervan desastreus zijn. Dat FFP de grootste vervuilers ook nog eens beloont met gratis vluchten en extra’s is onbegrijpelijk. Onnodige reizen worden gestimuleerd door bijvoorbeeld kilometerritten, waarbij extra vluchten worden gemaakt om de ledenstatus te bereiken of te behouden. De echte prijs van vliegen wordt niet betaald door frequent flyers, maar door de hele wereld, vooral door de mensen die in het Mondiale Zuiden wonen. Het terugdringen van het aantal vliegkilometers door frequent flyers is de meest efficiënte en eerlijke route om de CO2-uitstoot van de luchtvaart terug te dringen.

Maar is vliegen echt zo slecht? KLM zegt dat ze groener worden
Vliegtuigen zijn weliswaar efficiënter geworden, maar dit voordeel is tenietgedaan door een extreme groei van het aantal gevlogen kilometers. De sector voorspelt een aanhoudende groei van de vraag. KLM streeft ernaar om in de toekomst op Sustainable Aviation Fuels (SAF) te vliegen. Afgezien van het feit dat SAF niet CO2-neutraal is, is het erg duur en ontbreekt de infrastructuur om voldoende te produceren. Uit een onlangs in de Tweede Kamer besproken ‘Factsheet toekomst verduurzaming luchtvaart’ blijkt dat technologische oplossingen alleen niet voldoende zijn om de klimaatproblemen bijtijds op te lossen. De enige haalbare oplossing is het inkrimpen van de luchtvaartsector. 

Bronnen
[1] https://nos.nl/artikel/2516852-recorddaling-co2-emissie-van-nederlandse-grote-uitstoters-behalve-in-luchtvaart

 

Ready to rebel?

Join the thousands of people that are already taking real meaningful action with Extinction Rebellion. Whoever you are or however much time you have, there is a place for you within our movement.

Join