Extinction Rebellion ketent zich wederom vast in Frequent Flyer Lounge Schiphol
Rebellen eisen dat KLM stopt met frequent flyer programma
Vandaag, op vrijdag 12 juli, protesteert Extinction Rebellion vanaf 11:15 uur voor de tweede keer in de Frequent Flyer Lounge van KLM op Schiphol. Ongeveer 60 rebellen liepen in een vreedzame protestmars door C-pier richting de lounge, terwijl ze flyers uitdeelden aan passagiers. Momenteel blokkeren ze de ingang van de lounge, waar een aantal demonstranten zich hebben vastgeketend aan de balie. KLM kan de hangsloten losmaken door quizvragen over de klimaatcrisis en Flying Blue te beantwoorden. De wetenschap is duidelijk: doorgaan op de ingeslagen weg betekent dat de opwarming van de aarde ver boven de 2 graden uitkomt. Frequent Flyer Programma’s, waaronder dat van KLM, belonen veelvliegen en zijn daarom hét symbool van een industrie die weigert de realiteit onder ogen te zien.
Woordvoerder Simone Wiegman: “Met het huidige ‘klimaatplan’ zal KLM in 2030 méér CO2 uitstoten in plaats van minder.[1] ‘Schoner’ vliegen met technologische oplossingen vermindert de uitstoot te weinig en te langzaam. De luchtvaart zal moeten krimpen. 1% van de wereldbevolking veroorzaakt 50% van de uitstoot door vliegen.[2] Dat KLM via hun frequent flyer programma, Flying Blue, deze groep passagiers aanspoort om nóg meer te vliegen en beloont met gratis vluchten en andere extra’s, is schandalig. Wij blijven terugkomen totdat KLM stopt met Flying Blue.”
Waarom het Frequent Flyer programma?
Marketing en reclame zorgen ervoor dat vliegen een normale en leuke bezigheid lijkt, terwijl de gevolgen ervan desastreus zijn. Dat Flying Blue de grootste vervuilers ook nog eens beloont met gratis vluchten en extra’s is onbegrijpelijk. Onnodig reizen wordt gestimuleerd door bijvoorbeeld kilometerritten, waarbij extra vluchten worden gemaakt om de ledenstatus te bereiken of te behouden. De echte prijs van vliegen wordt niet betaald door frequent flyers, maar door de hele wereld, voornamelijk door mensen die in het Mondiale Zuiden wonen. Het terugdringen van het aantal vliegkilometers door frequent flyers is de meest efficiënte en eerlijke route om de CO2-uitstoot van de luchtvaart terug te dringen.
Maar is vliegen echt zo slecht? KLM zegt dat ze groener worden
Vliegtuigen zijn weliswaar efficiënter geworden, maar dit voordeel is tenietgedaan door een extreme groei van het aantal gevlogen kilometers. De sector voorspelt een aanhoudende groei van de vraag. KLM streeft ernaar om in de toekomst op Sustainable Aviation Fuels (SAF) te vliegen. Afgezien van het feit dat SAF niet CO2-neutraal is, is het erg duur en ontbreekt de infrastructuur om voldoende te produceren. Uit een onlangs in de Tweede Kamer besproken ‘Factsheet toekomst verduurzaming luchtvaart’ blijkt dat technologische oplossingen alleen niet voldoende zijn om de klimaatproblemen bijtijds op te lossen.[3] De enige haalbare oplossing is krimp van de luchtvaartsector.
Bronnen
[1] https://pure.buas.nl/en/publications/evaluation-of-klms-climate-plan
[2] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959378020307779
[3] https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024Z05376&did=2024D12448