Eindhoven Airport achtergrond, feiten en eisen
Op zaterdag 23 maart om 12:00 uur demonstreert XR op Eindhoven Airport. De luchthaven heeft aangekondigd om 1000 vluchten per jaar minder te laten opstijgen. Dit is bij lange na niet genoeg. Nu stijgen er namelijk jaarlijks 41500 vliegtuigen op. Daarom eist Extinction Rebellion om dit aantal tenminste te halveren, en per direct te stoppen met privéjets. Daarnaast eisen we van de EU en overheid om belasting op kerosine te gaan heffen. In de huidige klimaat- en ecologische crisis zijn dit noodzakelijke en urgente stappen willen we de Aarde leefbaar houden.
Meer info op de event pagina; https://development.extinctionrebellion.nl/events/demonstratie-eindhoven-airport/
Nederland grote bijdrager vervuiling en opwarming aarde
Volgens het Kennisinstituur voor Mobiliteitsbeleid (KiM) maken vakantietrips een kwart van het aantal vliegbewegingen uit. Dat lijkt misschien niet veel, maar daarentegen zorgen deze pleziervluchten voor 74 procent van de totale CO2-uitstoot door vakantie. Vliegen is duidelijk de meest vervuilende manier om op vakantie te gaan.
Wereldwijd heeft maar 11% van de bevolking wel eens gevlogen en 3% vliegt eens in het jaar, vliegen is dus nog altijd alleen een bezigheid van de elite. In Nederland is die elite vrij groot, want de helft van alle Nederlanders vliegt jaarlijks. Als Nederlandse luchthavens hun verantwoordelijkheid nemen, heeft dit een grote invloed op het aantal vliegbewegingen wereldwijd.
Accijns op kerosine
Op dit moment wordt kerosine nog niet belast. Dat betekent dat het financieel aantrekkelijker is om het vliegtuig naar Barcelona te nemen dan de trein, terwijl de trein veel minder CO2 uitstoot dan het vliegtuig. Die belasting op kerosine wordt door de EU geregeld. Vliegen is namelijk na de oorlog vrijgesteld van belasting, omdat het belangrijk zou zijn voor het bewaren van de vrede. Het moest groeien zodat het toegankelijk zou zijn voor de massa en inmiddels is dat doel bereikt, want zoals gezegd pakt meer dan de helft van de Nederlanders jaarlijks het vliegtuig.
Maar die explosieve groei van het aantal vluchten, vooral vanaf de jaren ‘90, heeft ernstige gevolgen voor het klimaat en leefomgeving. We kunnen niet langer met zo’n grote massa (de helft van de Nederlanders die tenminste 1x per jaar vliegt) blijven vliegen. Zoals de overheid geholpen heeft om vliegen groot te maken, kan ze nu helpen om het weer in te dammen door belasting te heffen op kerosine.
Eisen – we bevinden ons in een klimaat en ecologische-crisis en de tijd dringt, daarom zijn dit onze eisen:
Aan Eindhoven Airport
Halveer het aantal vluchten
Afgelopen november berichtte de luchthaven dat er 1000 vluchten per jaar minder gaan vertrekken vanaf 2026. Nu stijgen er per jaar 41500 vluchten vanaf Eindhoven Airport. Op zo’n aantal is een vermindering van 1000 vluchten een druppel op een gloeiende plaat. Om echt zoden aan de dijk te zetten eist Extinction Rebellion een halvering van het aantal vluchten per jaar.
Per directe stop op privéjets
De luchthaven kondigde aan de uitstoot van CO2 te willen verminderen door privéjets te gaan weren. Dit is natuurlijk heel mooi, maar deze maatregel wil Eindhoven Airport pas vanaf 2026 in laten gaan. De klimaatcrisis is nu.
Aan de overheid en de EU
Belast kerosine
De belasting op kerosine wordt door de EU geregeld, maar dat betekent niet dat onze overheid daar geen invloed op kan uitoefenen.
Aangekondigde demonstratie
Zaterdag 23 maart houden we een aangekondigde demonstratie en een verrassingsactie op Eindhoven Airport om onze eisen kracht bij te zetten.
Wil je meedoen aan de aangekondigde demonstratie? Je bent om 12.00 uur die dag welkom aan de voorzijde van het hoofdgebouw van Eindhoven Airport. Aanmelden is niet nodig; kom gewoon een kijkje nemen. Muziek en sprekers wisselen elkaar af in een divers familievriendelijk programma.
- Welkom door dagvoorzitter Judith Lammers (Klimaatburgemeester Eindhoven)
- Spreker: Jonas Roothans vertelt ons waarom hij krimp van de luchtvaart persoonlijk belangrijk vindt.
- Muziek: Stijn Che Charpentier
- Spreker: Alfred Blokhuizen, van Stichting SchipholWatch deelt met ons zijn grote feitenkennis op dit vlak
- Dans ‘Stayin’ Alive’ Strix
- Spreker: Lisa Doeland gaat als wetenschapsfilosoof in gesprek over de machteloosheid van ons als burgers als wij geen gehoor krijgen bij overheden
- Spreker: Bart Habraken, zijn visie op Eindhoven Airprort vanuit een Groen Links standpunt
Lisa Doeland is wetenschapsfilosoof en gaat met ons in gesprek over de machteloosheid van burgers als de overheid zakelijke belangen boven gezondheid van burgers stelt. Wat kun je dan nog doen? Zij is verder docent en schrijfster van het boek ‘Apocalypsofie. Over recycling, groene groei en andere gevaarlijke fantasieën’
Alfred Blokhuizen, als voorzitter en mederedacteur van de stichting SchipholWatch schrijft Alfred voor een betere leefomgeving. Hij is tevens klimaatburgemeester van Nissewaard, en voor de een held en voor de ander een luis in de pels.
foto: foto OK.
Jonas Roothans is sinds 2022 raadslid voor Partij voor de Dieren in Eindhoven, o.a. op de thema’s klimaat en mobiliteit. Hij streeft naar een Eindhoven waarin meer ruimte is voor wilde stadsnatuur, een schone lucht en een gezond lokaal ecosysteem. Zijn mening is dat een krimp van de luchtvaart noodzakelijk is. Verhaal op persoonlijke titel.
Bart Habraken is sinds 2018 raadslid voor GroenLinks in Eindhoven, o.a. op het thema mobiliteit & luchtkwaliteit. Hij streeft naar een Eindhoven waarin de luchtkwaliteit niet meer de één na slechtste is van Nederland maar juist de beste. Voor het klimaat en een fijne woonomgeving is Barts motto: meer treinen, minder vliegen!
Stijn Che Carpentier zingt stevige luisterliedjes waarbij hij zichzelf begeleidt met een akoestische gitaar. Deze eigenwijze muzikant deelt graag met zijn publiek wat hij allemaal ziet, zoekt en vindt. Niet te ingewikkeld, maar puur en oprecht.
Strix danst, en wij dansen met hem mee op nummer ‘Stayin’ Alive’
Locatie
De demonstratie is in het oranje vlak, het zwarte streepje is het podium. Bij het blauwe kruisje is de toegang voor het podium. Rechts is de vertrekhal.
Bereikbaarheid Airport Eindhoven
Je komt er makkelijk met bussen 400 en 401 vanaf CS Eindhoven.
Gratis parkeren bij het vliegveld is niet mogelijk. Je kunt reserveren in een parkeergarage o.a. via deze website: https://shop.eindhovenairport.nl/book/EIN/Parking?parkingCmd=selectProduct. Goedkoper is parkeren langs de weg waar een dagkaart € 4,20 kost, maar je moet dan wel een beetje geluk hebben dat er nog ergens plaats is. Probeer bijvoorbeeld de Jan Hilgerweg of de Marinus van Meelweg.
Er is een fietsenstalling bij het busstation onder de parkeergarage recht voor de vertrek- en aankomsthal. Bij McDonalds is ook het busstation.
Actie
Wil je meedoen aan de verrassingsactie*? Volg dan het volgende kanaal op Telegram: t.me/SOS_EindhovenAirport voor alle benodigde informatie.
* Let op!: voor deelname aan de verrassingsactie is het belangrijk dat je een actietraining hebt gevolgd. Voor data en locaties van de actietrainingen neem contact op met de locale XR afdeling of kijk op: https://development.extinctionrebellion.nl/events/
1. Aan Eindhoven Airport - Halveer het aantal vluchten
2. Aan Eindhoven Airport - Per directe stop op privéjets
3. Aan de overheid en de EU - Belast kerosine
4. Bekijk alle eisen van XR
WEES EERLIJK
over de klimaatcrisis en de ecologische ramp die ons voortbestaan bedreigen. Maak mensen bewust van de noodzaak voor grootschalige verandering.
DOE WAT NODIG IS
om biodiversiteitsverlies te stoppen en verminder de uitstoot van broeikasgassen naar netto nul in 2025. Doe dit op een rechtvaardige manier.
LAAT BURGERS BESLISSEN
over een rechtvaardige transitie door het oprichten van een Burgerberaad dat een leidende rol speelt in de besluitvorming.