Eindhoven Airport achtergrond, feiten en eisen

Op zaterdag 23 maart om 12:00 uur demonstreert XR op Eindhoven Airport. De luchthaven heeft aangekondigd om 1000 vluchten per jaar minder te laten opstijgen. Dit is bij lange na niet genoeg. Nu stijgen er namelijk jaarlijks 41500 vliegtuigen op. Daarom eist Extinction Rebellion om dit aantal tenminste te halveren, en per direct te stoppen met privéjets. Daarnaast eisen we van de EU en overheid om belasting op kerosine te gaan heffen. In de huidige klimaat- en ecologische crisis zijn dit noodzakelijke en urgente stappen willen we de Aarde leefbaar houden.

 

Nederland grote bijdrager vervuiling en opwarming aarde
Volgens het Kennisinstituur voor Mobiliteitsbeleid (KiM) maken vakantietrips een kwart van het aantal vliegbewegingen uit. Dat lijkt misschien niet veel, maar daarentegen zorgen deze pleziervluchten voor 74 procent van de totale CO2-uitstoot door vakantie. Vliegen is duidelijk de meest vervuilende manier om op vakantie te gaan.

Wereldwijd heeft maar 11% van de bevolking wel eens gevlogen en 3% vliegt eens in het jaar, vliegen is dus nog altijd alleen een bezigheid van de elite. In Nederland is die elite vrij groot, want de helft van alle Nederlanders vliegt jaarlijks. Als Nederlandse luchthavens hun verantwoordelijkheid nemen, heeft dit een grote invloed op het aantal vliegbewegingen wereldwijd.

 

Accijns op kerosine
Op dit moment wordt kerosine nog niet belast. Dat betekent dat het financieel aantrekkelijker is om het vliegtuig naar Barcelona te nemen dan de trein, terwijl de trein veel minder CO2 uitstoot dan het vliegtuig. Die belasting op kerosine wordt door de EU geregeld. Vliegen is namelijk na de oorlog vrijgesteld van belasting, omdat het belangrijk zou zijn voor het bewaren van de vrede. Het moest groeien zodat het toegankelijk zou zijn voor de massa en inmiddels is dat doel bereikt, want zoals gezegd pakt meer dan de helft van de Nederlanders jaarlijks het vliegtuig.

Maar die explosieve groei van het aantal vluchten, vooral vanaf de jaren ‘90, heeft ernstige gevolgen voor het klimaat en leefomgeving. We kunnen niet langer met zo’n grote massa (de helft van de Nederlanders die tenminste 1x per jaar vliegt) blijven vliegen. Zoals de overheid geholpen heeft om vliegen groot te maken, kan ze nu helpen om het weer in te dammen door belasting te heffen op kerosine.

 

Eisen – we bevinden ons in een klimaat en ecologische-crisis en de tijd dringt, daarom zijn dit onze eisen:

Aan Eindhoven Airport
Halveer het aantal vluchten
Afgelopen november berichtte de luchthaven dat er 1000 vluchten per jaar minder gaan vertrekken vanaf 2026. Nu stijgen er per jaar 41500 vluchten vanaf Eindhoven Airport. Op zo’n aantal is een vermindering van 1000 vluchten een druppel op een gloeiende plaat. Om echt zoden aan de dijk te zetten eist Extinction Rebellion een halvering van het aantal vluchten per jaar.

Per directe stop op privéjets
De luchthaven kondigde aan de uitstoot van CO2 te willen verminderen door privéjets te gaan weren. Dit is natuurlijk heel mooi, maar deze maatregel wil Eindhoven Airport pas vanaf 2026 in laten gaan. De klimaatcrisis is nu.

Aan de overheid en de EU
Belast kerosine
De belasting op kerosine wordt door de EU geregeld, maar dat betekent niet dat onze overheid daar geen invloed op kan uitoefenen.

 

Actie

Zaterdag 23 maart houden we een aangekondigde demonstratie en een verrassingsactie op Eindhoven Airport om onze eisen kracht bij te zetten.

Wil je meedoen aan de aangekondigde demonstratie? Je bent om 12.00 uur die dag welkom aan de voorzijde van het hoofdgebouw van Eindhoven Airport.


Wil je meedoen aan de verrassingsactie*? Volg dan het volgende kanaal op Telegram: t.me/SOS_EindhovenAirport voor alle benodigde informatie.

* Let op!: voor deelname aan de verrassingsactie is het belangrijk dat je een actietraining hebt gevolgd. Voor data en locaties van de actietrainingen neem contact op met de locale XR afdeling of kijk op: https://development.extinctionrebellion.nl/events/

 

1. Aan Eindhoven Airport - Halveer het aantal vluchten

Afgelopen november berichtte de luchthaven dat er 1000 vluchten per jaar minder gaan vertrekken vanaf 2026. Nu stijgen er per jaar 41500 vluchten vanaf Eindhoven Airport. Op zo’n aantal is een vermindering van 1000 vluchten een druppel op een gloeiende plaat. Om echt zoden aan de dijk te zetten eist Extinction Rebellion een halvering van het aantal vluchten per jaar.

2. Aan Eindhoven Airport - Per directe stop op privéjets

De luchthaven kondigde aan de uitstoot van CO2 te willen verminderen door privéjets te gaan weren. Dit is natuurlijk heel mooi, maar deze maatregel wil Eindhoven Airport pas vanaf 2026 in laten gaan. De klimaatcrisis is nu.

3. Aan de overheid en de EU - Belast kerosine

De belasting op kerosine wordt door de EU geregeld, maar dat betekent niet dat onze overheid daar geen invloed op kan uitoefenen.

4. Bekijk alle eisen van XR

WEES EERLIJK
over de klimaatcrisis en de ecologische ramp die ons voortbestaan bedreigen. Maak mensen bewust van de noodzaak voor grootschalige verandering.

DOE WAT NODIG IS
om biodiversiteitsverlies te stoppen en verminder de uitstoot van broeikasgassen naar netto nul in 2025. Doe dit op een rechtvaardige manier.

LAAT BURGERS BESLISSEN
over een rechtvaardige transitie door het oprichten van een Burgerberaad dat een leidende rol speelt in de besluitvorming.